2010. november 19.

FEHÉR KIMCSI (DÉL-KOREA)



Na még egy idegen hangzású kaja... de muszály volt kipróbálni, mert kaptam egy autentikus receptet és egyébként is, akit érdekel Dél-Korea, az kimcsi nélkül sosem ismerheti meg! A kimcsi = Dél-Korea. 

Mindenki mindenhol kimcsit eszik (és e miatt mindenkinek kimcsi szaga van) minden ételhez, előtte és utána, többszáz fajtából lehet válogatni. Általános jellemzője, savanyú, csípős (nem kicsit), ropogós és csupa vitamin! Segíti az emésztést és szerintem még fogyaszt is.
Különösen ilyenkor tél előtt és télen érdemes ilyesmivel feltuningolni a testet. Csupa szezonális cucc van benne, itthon is beszerezhetők.

Amikor életemben először ettem ilyet, hát bizony sírtam. Nem érzelmeket váltott ki belőlem, hanem erőteljes könnyezést, annyira csípős. Lehet tőle rendesen ízzadni, kimelegedni és felfrissülni. Ez garantált! És miután mindezeken keresztülmentem, szétnéztem két orrfújás közt az étteremben, ahol először kóstoltam meg ezt a különlegességet és döbbenten konstatáltam, hogy a mellettünk lévő asztalnál, ugyanazat a kimcsit tolta magába egy nagypocakos kismama... Uff. Hát erre is születni kell, azt kell, hogy mondjam...

De ezt nem elrészmisztés céljából meséltem el, csak úgy érdekességképpen. Persze ezt is, mint minden receptet, lehet saját szánk íze szerint módosítani. Ha kevésbé akarsz izzadni, kevesebb chilit tegyél bele pl. Ha nem rajongsz a halas dolgokért, hagyd el a halszószt (egyébként direkt egy halszósz nélküli kimcsireceptet választottam). De azért egyszer kóstold meg!

Hozzávalók: 

1 nagy fej kínai kel
6-8 marék só
2 retek
fél fekete retek meghámozva
2 zöldhagyma

A mártáshoz:
6-8 chilipaprika
4 fokhagyma
egy alma
egy körte
1 tk friss gyömbér reszelve
2 csapott ek cukor
1 dl víz

Elkészítés:
A kelt vágd ketté és dörzsölj két marék sót (egyet-egyet) a két fél káposztába, a levelek közé. Tedd bele egy lezárható tálba (én jénaiba tettem) fejjel lefelé. Annyi vizet készíts elő, amennyi éppen majd ellepi a káposztát és ebbe jó alaposan keverd el a maradék sót. Ezt öntsd rá a káposztára. Fedd le úgy, hogy az edény teteje lenyomja a káposztát. (én fordítva helyeztem rá a  jénai edény tetejét, azzal szépen préseltem). Ha nagyon felemelkedne, tegyél rá súlyt. 
Hagy 6-8 órát így állni szobahőmérsékleten.


Ha letelt a várakozási idő, készítsd el a mártást. 
Egészen kicsi pálcikákra vagdosd össze a retkeket, a hagymát  és a chilit. Tedd félre. Turmixtálba tedd bele a megpucolt fokhagymát, a meghámozott és kockára vágott almát és körtét, a gyömbért, a cukrot, a vizet. Turmixold össze őket krémesre. Szórd bele a felszeletelt zöldeket.


A káposztát vedd ki a vízéből, egy kicsit mosd csak le, hogy maradjon benne a sóból. 
Tömködd a levelei közé a tölteléket, maszírozd rá kívülről is. Tedd ismét zárható tetejű edénybe és érleld szobahőmérsékleten még egy éjszakán át. Csak utána kezd el fogyasztani illetve hűtőbe téve tárolni.

Elméletileg 2-3 hétig is eltartható így elkészítve a hűtőben.

3 megjegyzés:

tojás írta...

Szia!

Csak kérdezni szeretném, hogy a kínai kel nem keseredik meg a sótól, mert nekem megkeseredett, mikor egyszer azzal dolgoztam és utána olvastam valahol a neten, hogy nem szabad sózni, mert megkeseredik.

Ambrus Krisztina írta...

Szia Csaba!

Egy nagyon kicsit talán lehetett rajta érezni, most hogy így említetted, de annyira sok benne a fokhagyma, hogy teljesen elnyomja. Ennek nagyon kell a só, az adja meg az állagát.
De egyébként valóban igaz, nagyon hamar megkeseredik a só hatására a kínai kel.

tojás írta...

Köszi szépen.