2010. július 22.

HIDEG CSERESZNYELEVES


Jó-jó, tudom. Már nincs szezonja a cseresznyének, de egyszerűen nem bírom megállni, hogy ne tegyem közzé ezt a finomságot! Ha azt várnám, hogy aktuális legyen, még egy évet kellene várnom!!! Áh, kizárt. Titkon reménykedek, hogy bár friss gyümölcsből a legjobb, mégis van aki lefagyasztott néhány tasakkal magának, na azt most fel lehet használni. Bevallom, én is abból készítettem, mert nem cimkéztem fel a fagyasztóba betett gyümölcsöket és azt hittem meggyet hagytam felengedni. Így jött az ötlet, kaját ugyanis ki nem dobunk!

Ebben is lesz néhány különleges hozzávaló, ez főként annak is köszönhető, hogy jómagam is most kísérletezek ezekkel a cikkekkel. Korábban én is ki voltam akadva azokra a receptekre, amikben játszi könnyedséggel tettek bele elérhetetlennek tűnő anyagokat, de akkor egyszerűen, ízlésem szerint helyettesítettem őket, vagy kíváncsiságból megpróbáltam beszerezni azokat. De most megvettem ezt a bourbon vanília rudat, nagyon szokatlan volt az illata, hát valami nagyon finomat szerettem volna a segítségével létrehozni. Végülis szerintem sikerült, remélem másnak is ízlik majd.

TIPP: eredetileg közép-amerikai növény, miután áthozták Európába, az akkori, francia fennhatóság alatt álló Bourbon-szigeteken kezdték el tömegesen termelni. Az illata ugyan valóban nagyon jellegzetes, az íze azonban már nem hordozza azt az erős aromát, sokkal lágyabb annál. A beporzása, gondozása rendkívül macerás, de a betakarítás után jön csak a neheze: forrázni kell, szárítani, hónapokig erjeszteni, gondosan válogani, majd speciális dobozokban tárolni. A világ egyik legtöbb törődést igénylő növénye, ezt tükrözi az ára is. A lényeg: az összeaszott külső szaftos belsőt takar, könnyedén kikaparhatók az értékes magocskák a belsejéből.


Hozzávalók: ☻☻☻☻

700 gr cseresznye
8 dl víz + 1 dl cseresznyelé (ha nem mélyhűtött és nincs leve, akkor víz)
6-7 friss mentalevél
1 friss citromfűlevél
fél bourbonvanília rúd
1 csipet só
1 csomag vaníliáscukor
1 ek barna nádcukor
1 tk rózsavíz
fél doboz (laktózmentes) tejföl


Fakultatíve:
tejszínhab (növényi)
virágpor
TIPP: bioboltban kapható, ráadásul allergiásoknak immunrendszert erősít: "Sárkány ellen sárkányfű" elvvel: idézet a Süsü című, nagysikerű magyar bábfilmsorozatból.


Elkészítés:

A cseresznye egyharmadát magozd ki és turmixold össze fél doboz tejföllel. A többit magostól tedd fel főni a vízben és a cseresznyelében. Add hozzá a citromfüvet, mentát, vaníliás cukrot, cukrot, sót. A bourbon vanília rúdat óvatosan vágd félbe, kapard ki a belsejét egy kiskanállal, azt is tedd bele a vízbe. Főzd a gyümölcsöt kb 10-15 percig, amíg már puha, de még nem ráncosodott össze. Ekkor folyamatos kevergetés mellett öntsd bele a sűrítésre szolgáló tejfölös cseresznyepépet és egyet hagyd, hogy még forrjon vele. Ezután öntsd hozzá a rózsavizet, fedd le és zárd el alatta a gázt. Hagy még 10 percig a gőz alatt.
Ha akarod, hűtsd ki, én hagyni szoktam, hogy magától kihűljön. Utána tedd be a hűtőbe és hidegen tálald.
A tetejére tehetsz felvert tejszínhabot és megszórhatod kevés virágporral.

A levesben nincs liszt, kevés a cukor, így nagyon egészséges és üdítő a nyári kánikulában.

TIPP: rózsavíz. A rózsa olaj készítésének mellékterméke, nagyon kellemes, frissítő tud lenni a nyári forróságban. Sok konyha használja (arab, indiai, francia, stb) főként süteményekhez és nyári üdtőkhöz.

Nincsenek megjegyzések: